Język portugalski


Całe życie byłam przekonana, że język portugalski jest bardzo podobny do języka hiszpańskiego i oba narody mogą się bez problemu porozumieć. Jednak mój światopogląd runął, kiedy postanowiłam spędzić urodziny w Portugalii i wybrałam się na cztery dni do Porto. Już w autobusie, kiedy słuchałam portugalskiego radia, coś było nie tak. Komentarze prowadzącego audycję brzmiały jak język francuski z silnymi naleciałościami języka niemieckiego czy holenderskiego, ale hiszpańskiego dużo tam nie słyszałam. Pomyślałam nawet, że kierowca podłapał jakąś zagraniczną stację. Jednak już na miejscu, kiedy szukaliśmy drogi do naszego hostelu i musiałam szukać pomocy w języku hiszpańskim, okazało się, że język portugalski to zupełnie inna bajka. Najbardziej zdumiewał mnie fakt, że większość mieszkańców rozumiała, kiedy mówiłam po hiszpańsku, jednak niesamowicie trudno było mi zrozumieć ich odpowiedź. Jeszcze żaden język mnie tak nie zaintrygował, więc postanowiłam poczytać trochę o jego etymologii.

Oczywistym jest, że język portugalski należy do grupy języków romańskich, czyli tych wywodzących się z łaciny (rezultat inwazji Rzymian oraz Chrystianizacji), stąd jego podobieństwo do francuskiego i hiszpańskiego. Jednak dlaczego słychać w nim niemiecki? Otóż język portugalski głównie wywodzi się z języka galicyjskiego używanego w Galicji, północnej Hiszpanii, czyli tu, gdzie obecnie mieszkam, na który z kolei wpłynął język Celtów oraz najazd plemion Germańskich! Co więcej, wiele słów zostało zapożyczonych bezpośrednio z języka francuskiego w jedenastym wieku, kiedy fracuscy pielgrzymi, uczeni i żołnierze emigrowali do Portugalii. Kontakt z językiem francuskim był na tyle silny, że wpłynął na wymowę języka portugalskiego. Dlatego też kiedy czytamy portugalski, przypomina nam bardziej hiszpański, jednak kiedy go słyszymy, brzmi zupełnie inaczej. Polakom jest o wiele łatwiej nauczyć się języka hiszpańskiego, niż portugalskiego, który ma wiele dźwięków zapożyczonych z języka francuskiego, jednocześnie nieistniejących w polskim.

A na sam koniec kilka ciekawostek:

Dlaczego warto się uczyć języka portugalskiego?
Język ten znajduję się pośród pierwszych dziesięciu najczęściej używanych języków na świecie. Posługuje się nim około 250 mln ludzi.

W Portugalii bardzo dużo osób mówi też po angielsku i francusku (na poziomie komunikatywnym). Podróżowanie zatem nie jest aż tak skomplikowane.


Portugalski jest językiem urzędowym również w byłych koloniach portugalskich: 
w Brazylii, Mozambiku, A ngolii, Gwinei, Wyspach Świętego Tomasza i Książęcej, Republice Zielonego Przylądka i Timorze Wschodnim. 

Porto wieczorem. 


W kolejnym poście relacja z urodzin w Porto.


Moje dwie ulubione piosenki, pierwsza w języku hiszpańskim, a druga w portugalskim. Ukochany Devendra Banhart oraz sławna piosenkarka brazyliskiej chilloutowej muzyki bossa nova, Bebel Gilberto.




2 komentarze:

  1. O widzisz, Galicja jest mi zupełnie obca ale mam w planach dotarcie tam bo napewno jest pięknie i całkiem inaczej niż na południu. Więc będę o Tobie pamiętała :). Ty z kolei daj mi znać jak będziesz gdzieś koło Murcji. Albo w Valencji. Marzy mi się powtórka spaceru po tym pięknym mieście więc możemy coś zaplanować. Pozdrawiam serdecznie. Monika

    OdpowiedzUsuń
  2. Cześć! Ja próbowałem uczyc się języka portugalskiego metodą online przez skype, lekce za darmo preply.com/pl/portugalski-przez-skype Uważam, że jest dość trudny, szczególnie wymowa.

    OdpowiedzUsuń

 

Blogger news

Blogroll

About